Picasso-museet i Málaga

Banebrytende, leken og dypt personlig kunst

– bli kjent med Picasso gjennom hele hans virke.

Som de fleste av oss er jeg forfengelig. Som mange av oss er jeg ikke alltid like fornøyd med mitt eget speilbilde. Som flere andre er jeg heller ikke fotogen. Men kan et bilde, foto eller maleri i det hele tatt fortelle noe om meg, annet enn å gjengi min fysiske tilstedeværelse der og da?

Kan bildet fange, romme og formidle meg?

I dag tilbyr all verdens kameraer sofistikerte filtre som gjør at vi lettvint kan sminke på virkeligheten. Ta bort røde øyner og dempe rynker. Vi kan også radere bort det som ikke passer i motivet, slik vi ønsker det skal fremstå i vår erindring og formidling til omverdenen, når vi viser oss frem, og deler våre erfaringer med andre i sosiale medier. 

For min del føler jeg ofte at jeg selv mangler i motivet. Ingen av fotoene dere finner av meg viser mitt egentlig innhold, syns jeg. Jeg har lært å leve med dette. Kanskje det i bunn og grunn handler om at jeg ikke er villig til å se meg selv i øynene, bokstavelig talt? Eller kanskje det handler om at jeg forventer alt for mye av billig teknologi og standard formater i fastlagte rammer. På foto står jeg oftest stille, passiv og ser fremover, mens jeg egentlig hele tiden beveger meg, snur meg og ser meg rundt.

Museo Picasso de Malaga tilbyr oss en unik samling som viser kunstneren gjennom alle hans mange perioder og metoder. En vandring gjennom hans liv og de menneskene, motivene og emnene som mest opptok ham.

Tenk om Picasso kunne tegne meg! Han sprengte grenser.

Kjernekraft

Med Picasso eksploderte kunsten. Alt vi før ham hadde lært var bra og sant ble over natten ufullstendig. 

I 1897, da Picasso var 16 år, fant arkeologer figuren som fikk navnet la Dama de Elche, altså damen fra Elche, som er en kommune i Alicante-porvinsen. Picasso hadde på dette tidspunktet allerede gått tre år på kunstskolen La Lonja i Barcelona. Denne bysten av en vakker kvinne, som antakelig har vært benyttet som en grav-urne, regnes å være fra fire- femhundretallet før vår tid. Picasso kom gjennom damen  i kontakt med en gammel og enestående kultur på den Iberiske halvøyen, lenge før både romere og maurere, kristne og muslimer kom til å dominere hjemlandet. Han malte henne i uendelige varianter gjennom hele sitt virke. Parallelt med dette var den franske maleren Paul Cezanne den første billedkunstneren i moderne tid som fjernet det falske perspektivet i billedflaten. Han hevdet videre at alt vi ser kan brytes ned i kjegler, kuler og sylindre. På banen i samtiden var også filosofer som Ernst Cassirer og Susanne Katherine Langer som gav oss forståelsen om hvordan vi mennesker danner oss et (eller mange) meningsbærende alfabet av symboler, som for eksempel basert på Cezannes geometriske enheter eller andre tegn og former. Sigmund Freud publiserte for første gang sine tanker om drømmetydning i 1899. Vi begynte å spørre oss om hvordan vi egentlig så ut på innsiden, vel så mye som på utsiden, eller i overflaten. 

I 1907 så Picasso en utstilling av afrikanske masker på det etnografiske museet i Paris. Noen hevder han havnet dit av en feiltakelse, da han gikk til venstre i stedet for til høyre eller rett fram. Hvordan var objektene han så i dette rommet så annerledes enn annen kunst, eller andre gjenstander på museet? Maskene ble kalt for primitive, et ord vi i dag ville unngått i omtaler av andre kulturer eller urinnvånere, men ikke i betydningen enkle. De var opprinnelige. Som jakt og kjærlighet, mann og kvinne, ånd, kropp, gnist og tanker.

Samtiden raste av gårde. I fart og i fragmenter av øyeblikk gjennom lag av lys og vinkler, lærte vi oss å se hverandre rundt oss, på skrått og bak oss. Som noe i stadig bevegelse. Som meg.

En grønn papegøye er også en grønn salat, skal Picasso ha sagt, og ba oss om å rette spørrende blikk mot virkeligheten. Hva slags salat er jeg?

Snart skulle to verdenskriger rasere vår verden og alt vi hadde festet tillit til. 

Alle disse impulsene i tiden møttes i Pablo Picasso ,og ble til kunst som endret verden. Metodene og stilartene han anvendte var mange. Kubismen bare en av dem. Gjennom hans virke fikk vi, og får vi ny persepsjon, altså en ny måte å nærme oss våre omgivelser på. Gjennom det abstraherte og dekomponerte, det sammensatte og sønderrevne, det håndlagde og det oppstyltede, det opprinnelige og de ukjente,  i enkle linjer. Fargelagt kjernekraft.

Bli med til Picasso-museet i Málaga.

Praktisk detaljer:

Utflukten kan gjennomføres med både enkeltpersoner og grupper. For individuelle eller private besøk til museet med Erik som guide, og med mindre enn 10 deltakere, ta kontakt på e-post eller telefon for nærmere informasjon om pris og praktiske detaljer/avtaler.

Varighet: 2 til 4 timer fra ankomst i Málaga, inkludert felles besøk på en lokal bar.
Transport: Med buss fra hotell eller møtested langs Costa del Sol, og til fots i museet og i bygatene.

Påmelding: Til reiseleder eller arrangør.
Pris: Etter avtale og avhengig av gruppens størrelse. Maximum 20 deltakere.

Inkludert: Transport til og fra hotell/møtested langs Costa del Sol, autorisert guide, inngangsbilletter, og en drikke på lokal bar. For grupper med tilhold i Málaga by, bortfaller kostnader til buss.

OBS: Ingen av bildene i denne presentasjonen er fra Picasso-museet i Málaga, men alle er i offentlig eie, og hentet fra sidene: https://www.theartstory.org/blog/picasso-works-entering-the-public-domain-in-2019/, og https://www.wikiart.org/en/pablo-picasso/self-portrait-1907

For utrskriftsvennlig versjon, trykk på bildet:

Kontakt:
erikmeling@hotmail.com
(+34) 673629552